XANTOTOL

XANTOTOL

DYSKOGRAFIA

Glory for Centuries – 1992
Cult of the Black Pentagram – 1993
Thus Spake Zarathustra – 1995,
Liber Diabolus – 1991-1996
Thus spake Zarathustra – 2009 DIGI PACK

BIOGRAFIA

Zespół Xantotol rozpoczął swoją historię wiosną 1991 roku jako duet: Mała – wokal, gitara & Venom – perkusja. Grupa od samego początku zdeklarowała się jako grupa Black Metal i do końca działalności pozostała wierna ideałom Black Metalu. Rok 1991 był okresem pionierskim w historii Black Metalu, i to nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. W tym czasie Polska scena Black Metal składała się z zaledwie kilku grup, a brak koniunktury na ten rodzaj twórczości powodował, iż na tej scenie byli obecni tylko Ci, którzy tego naprawdę chcieli i potrzebowali. Pierwsze miesiące działalności to praca nad debiutanckim materiałem, który ukazał się jako demo reh – "Glory For Centuries" (lato 1991). Materiał zawiera cztery utwory (w tym cover Into the Pentagram – Samael) oraz intro i outro. Ta produkcja, wraz z nagraniami Mastomah czy też Pandemonium, były impulsem do rozwoju krajowej sceny Black Metal. Dzięki "Glory For Centuries" grupa zawiązała wiele bardzo cennych i ważnych kontaktów i została uznana za jednego z pionierów Black Metalu w Polsce. Jak na tamte czasy, materiał ten rozszedł się w sporym nakładzie i dostępny był w wielu dystrybucjach na całym świecie.

Latem 1993 roku został nagrany kolejny materiał – "Cult Of The Black Pentagram", na który złożyły się trzy kompozycje przeplatane intrami. Przy pracy nad ‚intrami’, a także przy samej rejestracji materiału, pomaga Osa z Alastor. W tym czasie Xantotol korzystał z pomocy Siwego, który obsługiwał gitarę basową. Siwy z kolei korzysta z pomocy Xantotol w próbach i nagraniach swojej rodzimej formacji – Bicz, tworzącej trudną do sklasyfikowania muzykę awangardową. Bicz, z członkami Xantotol w składzie, nagrywa dwie produkcje studyjne oraz jedną koncertową. W momencie nagrania "Cult Of The Black Pentagram" grupa otrzymała propozycje wydania CD od fińskiej wytwórni Hammer of Damnation Records. Z uwagi na ortodoksyjne przekonania dotyczące produkcji i promocji Black Metalu, propozycja nie została przyjęta! Przyjęła ją natomiast później inna polska grupa Black Metal… Ostatecznie materiał został wydany przez krajową wytwórnię specjalizującą się w Black Metalu – Witching Hour Productions.

Okres po wydaniu "Cult Of The Black Pentagram" to bardzo aktywny czas dla Xantotol. Jako iż Xantotol zawsze deklarował się jako grupa o ortodoksyjnych przekonaniach i bardzo głębokim zaangażowaniu w filozofię satanistyczną, miało to także swój oddźwięk w działalności grupy. W tym okresie została powołana przez Xantotol bardzo hermetyczna organizacja – "Fullmoon". Organizacja ta nawiązała współpracę z czołowymi organizacjami satanistycznymi funkcjonującymi na świecie, np. "Order of Nine Angel" z Anglii, "Luciferian Light Group" z USA, a także z takimi autorytetami jak Alberto Vorkt. Xantotol zdecydowanie najściślej powiązany był z nowozelandzkim Collegium Satans – "Order of the Left Hand Path". Na mocy porozumienia pomiędzy "Fullmoon" a OLHP na terenie Polski kolportowane były materiały dydaktyczne i literatura przygotowywana przez OLHP. W tamtym czasie było to praktycznie jedyne źródło pragmatycznej wiedzy z zakresu ‚Satan Cult’ na terenie Polski. Taki stan rzeczy utrzymywał się dłuższy czas, jednak kiedy zapotrzebowanie na materiały przekraczały możliwości dystrybucji, zapadła decyzja o poszerzeniu struktury "Fullmoon" o kolejnych członków. Schemat ten sprawdzał się początkowo bez zarzutu, jednak z czasem z uwagi na niekompetencje niektórych członków organizacja wymknęła się spod kontroli, przestała być organizacją hermetyczną i stała się powszechnie dostępną. Z czasem "Fullmoon" stała się forum dla tworzenia i promowania określonych osób kosztem jakości oferowanych przez tą organizację wartości. Z uwagi na powyższe Xantotol odcina się od "Fullmoon", a wkrótce po tym organizacja przeradza się w "Temple of Fullmoon", która z kolei przeradza się w przytułek dla awanturników, karierowiczów i demagogów odgrywając rolę czegoś w rodzaju agencji reklamowej dla "gwiazd" Black Metalu.

Los, który z czasem spotkał "Temple of Fullmonn" był do przewidzenia. TOF pochłonął chaos oraz walka o "władzę" wewnątrz organizacji. Na skutek realizowania własnych ambicji kosztem jakości organizacji, "Fullmoon" straciła szansę na realne skonsolidowanie środowiska zainteresowanego propagowaną tematyką na terenie Polski. Xantotol w tym czasie pogłębiał swoją wiedzę na temat ‚Satan Cult’ i pomimo szalejącej koniunktury na skundlone pseudo-pogańsko-satanistyczne hybrydy, będące sprzecznością samą w sobie, szedł swoją drogą, czego efektem była produkcja nagrana w 1995 roku – "Thus Spake Zaratustra".

Materiał ten to pełnometrażowa produkcja wydana tradycyjnie w Witching Hour Productions i kierowana tylko i wyłącznie do środowiska podziemnego. Należy podkreślić, że materiał zgodnie z tytułem oparty jest na kwintesencji filozofii ‚Satan Cult’, czyli na twórczość filozofa F. Nietzsche’go, który jest niejako duchowym mentorem dla Xantotol i jego twórczości. Ponownie pomoc w nagraniu okazał Osa z Alastor, a ‚intra’ zamieszczone na produkcji są autorstwa muzyków grupy Hermh. Pomimo niezbyt dobrych czasów dla ortodoksyjnych grup blackmetalowych, materiał zyskał uznanie w kręgach, dla których był dedykowany. Wkrótce zespół rozpoczął prace nad nowym materiałem. Zadowolona ze współpracy oraz niekomercyjnego i nieroszczeniowego podejścia, wytwórnia Witching Hour Prod. składa propozycję nagrania i wydania kolejnego materiału. Grupa przygotowuje około 60 minut muzyki na roboczo nazwany materiał – "Czort". Niestety, z nieznanych po dzisiejszy dzień przyczyn, Witching Hour odwołuje sesję nagraniową i w efekcie materiał nie zostaje nigdy nagrany…

W 1996 roku Venom nagrywa kasetę demo z bardzo obiecującym i ciekawym blackmetalowym bandem z Łowicza – SAURON. Ciekawostką może być fakt, iż nagranie to było istną dywersją na tyłach wroga, gdyż cały materiał został nagrany w Katolickim Radio Plus w Łowiczu. W roku 1996, z uwagi na wiele przyczyn, Xantotol kończy swoją działalność. Rok 2004 to podjęta wspólnie z Kampf Records decyzja o reedycji wszystkich trzech pozycji nagranych przez Xantotol na jednej płycie – "Liber Diabolus: 1991-1996". Produkcja ta nie jest zapowiedzą powrotu Xantotol na scenę i nie niesie ze sobą żadnych działań z tym związanych. Celem wydania "Liber Diabolus" jest umożliwienie dotarcia do nagrań grupy tym, którzy nie mieli okazji zapoznać się z twórczością Xantotol i hołd dla tych, którzy towarzyszyli Xantotol w trakcie działalności grupy i budowy sceny Black Metal w naszym kraju.

Rok 2009 przynosi kolejne wznowienie tym razem na reedycje  "Thus Spake Zaratustra" decyduje się Witching Hour Productions. Po zremasterowaniu materiału z studiu Hertz , materiał zostaje wydany 25 września w formie DIGI PACK oraz limitowanego do 100szt. pakietu T-shirt+Płyta. Za stronę wizualną oraz graficzną odpowiedzialna jest MENTALPORN.COM – 7  ( 36 minut ) utworów niszczycielskiego archaicznego Black metalu w stylu pierwszych nagrań SAMAEL. – Materiał zremasterowany w studio Hertz jednak nie pozbawiony "ducha" tamtych czasów- za intra na płycie odpowiedzialni byli muzycy HERMH (1996 rok)
Historia zatacza koło.